Het bankje van Hans

Bekijk de reacties van deze casus (5)

Over doofheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en Gentle Teaching

hans-op-bankje-1x1Hans is doof en heeft autisme. Communicatie met Hans is daardoor moeilijk. En ook is zijn ontwikkeling daardoor vertraagd. Sociaal-emotioneel is hij erg achter gebleven.

In de loop van zijn leven vertoonde Hans steeds meer agressie en maakte hij veel kapot. Toen Hans rond de veertig jaar was, werd het zo moeilijk dat begeleiding geen andere oplossing zag dan hem grote delen van de dag af te zonderen. Voor Hans geen leven, en ook de begeleiding voelde zich hier ongelukkig bij. Iedereen was machteloos.

 

Om de situatie te doorbreken is een aantal interventies uitgevoerd en ook is de visie op de ondersteuning van Hans veranderd. Maartje Léon, psychologe bij Arduin, laat met deze casus zien hoe Gentle Teaching daarin een belangrijke rol speelde.

 

Voor Hans heeft het uiteindelijk veel opgeleverd. Afzondering vindt bijvoorbeeld niet meer plaats. Bekijk de casus om er achter te komen hoe dat resultaat is bereikt.

 


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Dit is de eerste casus vanuit het project 'Beschrijf je eigen casus'. In dit project begeleidt het CCE gedragskundigen die zelf een casusbeschrijving volgens de Leren-van-Casussen-opbouw willen maken.

Deze casus wordt gepresenteerd door Maartje Léon van Stichting Arduin.

 

arduinMaartje Léon werkt als psycholoog bij Stichting Arduin in Middelburg.

 

http://www.arduin.nl

Deze casus is mogelijk gemaakt door Fonds NutsOhra

 

fonds_nutsohraNutsOhra geeft financiële ondersteuning aan projecten op het gebied van de gezondheidszorg en heeft daarbij voorkeur voor projecten die leiden tot verbetering van kwaliteit van leven van mensen met een ziekte, beperking of risico.

 

www.fondsnutsohra.nl

Beste Lieke,

Fijn dat je de casussen interessant vind! Daar doen we het voor.
Wat betreft de keuze voor de vorm. Wij denken zelf dat de visuele ondersteuning (van vooral de beeldvorming, maar ook de combinatie van de beeldvorming en de interventies) helpt om beter te begrijpen hoe het probleem is ontstaan en waarom voor bepaalde interventies is gekozen. Jij bent meer een ‘lezer’, zeg je zelf. Maar daar hebben we ook (een beetje) rekening mee gehouden. Als je op het paperclipje rechtsonder in het scherm klikt, zie een aantal bijlagen bij de presentatie. Een van die bijlagen is de tekst van de presentatie. Dat is een PDF-bestand dat je kunt downloaden en openen. Ook kun je er stukken uit kopieren… (daarbij hopen we uiteraard dat je aan bronvermelding doet…).

En wat betreft de afzender van de mails (… wordpress.com…). Daarin heb je gelijk en dat willen we zelf ook veranderen. Binnenkort zullen we daarom de site naar het domein van het CCE verplaasten. Berichten komen dan binnen via cce.nl.

Met vriendelijke groet,
Peter Koedoot

Hoi, ik vind jullie casussen heel interessant!! Maar waarom gekozen voor deze vorm : een filmpje en voorlezen? Ik lees veel liever, dat is practischer en ik kan dan ook gedeeltes kopieren om met collega’s en in het werk te gebruiken
Het duurde ook even voor ik begreep dat de berichtjes van WordPress.com (?)(ipv van CCE) in mijn inbox geen spam waren maar een nieuwe casus aankondigen…. ;-)

Een goede en duidelijke casus. De casus maakt duidelijk dat het ontwikkelen van een veilige relatie de essentie is bij de begeleiding van mensen met bijzondere kwetsbaarheden, Gentle teaching is hierbij een goede insteek. uit de casus blijkt ook dat gentle teaching juist effectief wordt als het samen met andere invalshoeken – zoals op de client aangepaste communicatie, goede leefomgeving, een herkenbaar dagpatroon – wordt toegepast. Dat is ook wat we vanuit gentle teaching altijd bepleiten.

Zeer interessant. Goed verhaal en zeer leerzaam.
Door het voorlezen is de stem monotoon, wat het moeilijker maakt de aandacht vast te houden. Dit is zonde.

bedankt

leerzaam, interessant en inspirerend!!

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen