Justin blij(ft) op school

Het probleem met prikkels

Justin blij(ft) op schoolJustin is een onderzoekende jongen van 9 jaar die graag naar school gaat en het fijn vindt om met andere kinderen samen te zijn. Hij wil graag met hen meedoen, maar weet eigenlijk niet goed hoe dit moet. Hij is ongeremd in het contact en dat kan ontaarden in schreeuwen, schoppen en slaan. De leerkrachten doen wat ze kunnen, maar ze krijgen Justin moeilijk weer rustig.

 

Al op jonge leeftijd krijgt Justin de diagnose Autisme Spectrum Stoornis en ADHD. Dan is duidelijk waarom hij last heeft van teveel prikkels in de klas en waarom hij moeilijk bij de les te houden is. Er wordt extra begeleiding ingezet om hem hiermee te helpen. Dit helpt helaas niet altijd. Het gebeurt regelmatig dat hij onhandelbaar is en door zijn ouders opgehaald moet worden. Thuis wordt hij meestal weer rustig en de volgende dag gaat hij weer goedgemutst naar school.

 

Het steeds terugkerende negatieve gedrag van Justin belemmert hem in zijn leren en dat is jammer, want de leerkrachten, begeleiders en ouders denken dat hij dat wel kan.

Er wordt ernstig getwijfeld of Justin wel op school kan blijven en niet beter begeleid kan worden in de zorg. Maar de ouders hechten juist aan een schoolomgeving voor hun zoon.

 

Annie de Groot, orthopedagoog en coördinator bij het CCE, buigt zich met CCE-consulenten over onder andere Justin’s zintuiglijke verwerking. Hierin lijken verrassend eenvoudige oplossingen verstopt te zitten. Maar kan Justin op school blijven of niet?


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

CCE_logo_beeldmerk

Annie de Groot is werkzaam als coördinator bij het CCE sinds 2005.
Zij begon haar loopbaan in het (speciaal) onderwijs als leerkracht en studeerde later orthopedagogiek.
Leerlingen met een speciale onderwijs-zorg vraag hebben altijd haar belangstelling gehad  en de zoektocht naar een goed en passend antwoord blijft haar boeien en inspireren.  
In haar werk als coördinator bij het CCE komt zij in de consultatiepraktijk op vele scholen, waar in de vaak (bijna) vastgelopen situaties een nieuw perspectief wordt gevonden.

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht