Kleding voor Kim

Bekijk de reacties van deze casus (2)

Begeleiden bij autisme en een ernstige verstandelijke beperking

kimKim is 17 jaar en heeft een ernstige verstandelijke beperking. Ook de diagnose autisme is gesteld en ze heeft epilepsie. Kim woont in een groep van bewoners met een ernstige meervoudig beperking.

 

Wanneer er sprake is van onverwachte veranderingen in haar omgeving reageert Kim agressief. Ze schreeuwt en biedt fysiek verzet. Ook werkt zij tegen door zich helemaal uit te kleden. Soms ligt zij hele dagen naakt op de gang.

 

De groep waar Kim verblijft, is niet geschikt voor haar, vooral omdat voor haar een andere begeleidingsstijl nodig is dan voor de bewoners met een ernstige meervoudige beperking. In deze casus wordt duidelijk wat er nodig is om de begeleiding goed bij Kim te laten aansluiten.


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Deze casus wordt gepresenteerd door Anita Dortmans, coordinator bij het CCE.

 

CCE_logo_beeldmerkAnita Dortmans werkt sinds 2003 bij het CCE. Daarvoor heeft zij een aantal jaren als GZ-psycholoog in de verstandelijk gehandicaptenzorg gewerkt. Als coördinator heeft zij naast het aandachtsgebied mensen met een verstandelijke beperking, ook de verplegings- en verzorgingshuizen in haar pakket.

keering-logoIn de presentatie zit een interview met Marjo Kemmeren over scenario's. Marjo is van bureau Keering.

 

http://www.keering.info/

Het was voor mij een interessante casus, ben als leerling (MZ 4) werkzaam op een soort gelijke doelgroep.
De uitleg is helder en duidelijk en zeker voor mij als leerling bruikbaar.
Zal deze site doorgeven aan mijn collega’s en mede leerlingen.
bedankt voor een goede uitleg.

Mooi voorbeeld, ik ben heel benieuwd naar nieuwe casussen over Autisme…

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen