Speciale aflevering: Carla

Over bipolaire stoornissen, ernstige verstandelijke beperking en signaleren

carlakennismodulestemmingsstoornissenCarla is een vrouw van 48 jaar. Zij heeft een ernstige verstandelijke beperking en veel ernstig probleemgedrag, zoals smeren, agressie en zelfverwonding. Groepsleiding voelt zich onmachtig, want wat zij ook proberen, niets lijkt te helpen. Om te voorkomen dat Carla zichzelf te ernstig beschadigt, zien zij vaak geen andere oplossing dan haar op bed te fixeren. Zij voelen zich hier bijzonder ongelukkig bij, want vastbinden is geen echte oplossing en bovendien lijkt Carla erg angstig te worden als zij alleen, vastgebonden op bed ligt.

 

Bij Carla blijkt een bipolaire stoornis mede oorzaak te zijn van de complexe gedragsproblematiek. De casus laat zien welke signalen van belang zijn om een bipolaire stoornis te kunnen signaleren. Ook gaat de casus in op de rol van de bipolaire stoornis in het geheel van de beeldvorming: waarom uit het probleem van Carla zich op deze manier? Tot slot wordt ook duidelijk gemaakt hoe interventies afgestemd zijn op de beeldvorming en - meer specifiek - op de bipolaire stoornis daarin.


 

 


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Interviews over stemmingsstoornissen met mensen met een ernstige verstandelijke beperking

 

 

 

De kennismodule bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking

flyer-stemmingsstoornissen-bij-mensen-met-evbCarla is een speciale aflevering in de serie Leren van casussen. Speciaal, omdat deze casus een illustratie is bij de nieuwe Kennismodule ´Stemmingsstoornissen bij mensen met een ernstige verstandelijke  beperking´. Het is echter geen fictieve casus. Carla is net als andere casussen bij Leren van casussen een casus van het CCE geweest.

 

De kennismodule is bedoeld om kennis over stemmingsstoornissen bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking te verspreiden. Daarvoor bevat de module algemene kennis over stemmingsstoornissen (deel A). Want die algemene kennis is ook relevant voor mensen met een ernstige verstandelijke berperking. Maar uiteraard zijn er ook belangrijke verschillen tussen mensen uit de algemene bevolking en mensen met een ernstige verstandelijke beperking. Daarover gaat deel B van de kennismodule. Deel C bevat twee uitgewerkte lessen, compleet met lesmateriaal, zoals PowerPoints.

 

De algemene les is bedoeld voor begeleiders en wordt gegeven door de AVG of de gedragskundige. De les focust op het (leren) signaleren van stemmingsstoornissen en op het omgaan met stemmingsstoornissen (begeleiden en behandelen). De klinische les is bedoeld om methodisch aan het werk te gaan wanneer bij een client met een ernstige verstandelijke beperking een stemmingsstoornis is vastgesteld.

 

Deze flyer kan als hand-out kan worden uitgedeeld na afloop van de algemene les. Het is een van de bijlagen van de kennismodule.


Interview met Gertjan Verberne

Gert-Jan Verberne, neuropsycholoog en kindertherapeut, is een van de auteurs van de kennismodule. Geraldine Raap van het Centrum voor Consultatie en Expertise interviewt hem over stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking. Daarin zegt hij onder meer dat het moeilijk is om deze stoornissen vast te stellen. Maar desondanks komen stemmingsstoornissen waarschijnlijk even vaak voor als bij mensen met een normale begaafdheid. Wel zien symptomen er vaak a-typisch uit en is vaker sprake van 'gedragsproblemen', zoals agressie of zelfverwondend gedrag. Maar dat neemt niet weg dat de onderliggende depressie of manie behandeling behoeft.

 

 

 

Meer informatie over de Kennismodule 'Stemmingsstoornissen bij mensen met een ernstige verstandelijke beperking'

Deze casus wordt gepresenteerd door Peter Koedoot.

 

CCE_logo_beeldmerkPeter Koedoot werkt als projectleider Expertisemanagement op het landelijk bureau van het CCE. Naast Leren van casussen doet hij diverse projecten waarin de expertise uit CCE-consultaties wordt vertaald in producten of diensten voor het zorgveld.

 

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen