Tijd voor Henk

Bekijk de reacties van deze casus (5)

Over trage prikkelverwerking en zelfregulerend gedrag

henk-op-de-bankHenk heeft een ernstige verstandelijke beperking en woont samen met vijf andere clienten die - evenals hij - een intensieve zorgvraag hebben.

 

Henk wordt regelmatig agressief, naar anderen in zijn omgeving, maar ook naar zichzelf. Dit probleem komt vooral voor bij overgangen van de ene situatie naar de andere. Het aanbieden van meer structuur bij deze overgangen bleek geen oplossing te zijn. Begeleiding ziet als enige oplossing nog dat hij wordt afgezonderd tot hij weer rustig wordt, een situatie waar niemand blij mee is.

 

Een sleutel tot de oplossing in deze casus lag in de ´ontdekking´ dat de prikkelverwerking bij Henk bijzonder traag verloopt. Hij heeft veel tijd nodig bij veranderingen en wanneer een en ander te snel gaat, bouwt er zich snel spanning bij hem op. De spanning moet worden ontladen en soms gebeurt dat met agressie. Het 'de tijd nemen' is een belangrijke interventie. In de casusbeschrijving zitten ook twee korte filmpjes die duidelijk maken dat het Henk veel tijd kost om een situatie rustig 'door te komen'.


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Deze casus wordt gepresenteerd door Jannie van Lenthe.

 

CCE_logo_beeldmerkJannie van Lenthe is coördinator bij het CCE.

 

 

Zeker leerzaam en ook mooi om te zien hoe op deze manier Henk tot bloei komt !

Wat een mooie casus. Hoe zorgvuldig kijken en respectvol handelen door alle betrokkenen de kwaliteit van leven kan verbeteren. Petje af!

wat een bijzonder verhaal, wat eerst zo uitzichtloos leek, lijkt nu een toekomstperspectief te hebben voor Henk zelf, maar ook voor groepsleiding

Dank voor je melding over het filmpje. We hebben het inmiddels hersteld.
Peter Koedoot

Ik vond het weer een zeer lerezame casus ! Het filmpje bij voorbeeld 1 liep echter vast…

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen