Variatie voor Cindy

Bekijk de reacties van deze casus (2)

Over onderstimulering en overvraging

CindyCindy is een jonge vrouw met behoorlijke verbale kwaliteiten. Zo kan ze bijvoorbeeld het Indisch accent van haar oma goed nadoen. Maar doordat zij verbaal zo sterk overkomt, wordt zij ook gemakkelijk overschat. Mensen denken dat het wel meevalt met haar verstandelijke beperking, maar uit onderzoek blijkt dat zij veel minder begrijpt dan iedereen aanvankelijk dacht…

 

Stress en ernstig zelfverwondend gedrag leiden er toe dat Cindy wordt afgezonderd en meer en meer alleen op haar kamer zit. Deze casus laat zien hoe overschatting van wat iemand kan soms leidt tot te veel stress en andere problemen. Ook de autismespectrumstoornis, de auti-begeleiding en de alertheid van Cindy spelen een belangrijke rol in de problematiek. Klik op de casus om te bekijken hoe de problemen zijn ontstaan én opgelost.

 


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Deze casus wordt gepresenteerd door Petra van Dongen en Boris Wansink

 

logoSOVAKPetra werkt als psycholoog/gedragskundige bij Sovak, een intramurale instelling voor mensen met een verstandelijke beperking in Noord-Brabant. Petra heeft vaste betrokkenheid bij een aantal woningen en dagbestedingsgroepen waar mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking en gedragsproblemen wonen.

 

Boris was als stagiair klinische psychologie bij de casusbeschrijving betrokken. Inmiddels is hij afgestudeerd en werkzoekend...

 

http://www.sovak.nl

Deze casus is mogelijk gemaakt door Fonds NutsOhra

 


fonds_nutsohraNutsOhra geeft financiële ondersteuning aan projecten op het gebied van de gezondheidszorg en heeft daarbij voorkeur voor projecten die leiden tot verbetering van kwaliteit van leven van mensen met een ziekte, beperking of risico.

 

www.fondsnutsohra.nl

Prachtige casus. Wat een enorme vooruitgang is er geboekt voor en door Cindy én voor en door de mensen om haar heen. Dit is een casus om op het netvlies te houden bij andere ‘vastgelopen’ casussen.

Wat een uitgebreide en prettige manier om te laten zien hoe belangrijk is om een goede beeldvorming is. Goede beeldvorming is zo hard nodig om een goede hulpvraag te kunnen stellen, goede doelen te formuleren en doelgerichte interventies in te zetten.
Ik ga dit filmpje zeker gebruiken bij studentenbegeleiding!

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen