Kevin mag weer knoeien

Bekijk de reacties van deze casus (1)

Een ernstig verstandelijke beperking met een stofwisselingsziekte

Kevin heeft een ernstige verstandelijke beperking. Als hij 17 is,

escaleert de thuissituatie en belandt hij in de crisisopvang. Omdat hij veel energie heeft en springt en schreeuwt, wordt hij grote delen van de dag vastgebonden. Ook op zijn uiteindelijke woonplek in een instelling, kan zijn ontspanning snel omslaan in onrust en frustratie. Hij is onvoorspelbaar voor zijn begeleiders. Op zijn heftige bewegingen reageert de begeleiding met fixatie en gedragsregulerende medicatie.

 

Het gaat bergafwaarts met Kevin. Hij slaapt slecht, dwaalt in de nacht, op zoek naar prikkels en activiteit. Tijdens de maaltijd gooit Kevin met eten en de begeleiders gaat ervan uit dat hij dit expres doet. Hij moet dan naar zijn kamer en mag niet verder eten. Dit gebeurt zo vaak dat Kevin ondervoed raakt en zelfs in het ziekenhuis belandt.

 

Kevin is diep ongelukkig.

 

Gedragsdeskundige Louise Warning en het team blijven echter zoeken naar de oorzaken van zijn gedrag. Uiteindelijke doen zij daarin een (medische) ontdekking die helpt bij het vinden van een oplossing. Iedereen is blij dat een van de oorzaken is vastgesteld. Want dit is het begin van het beter begrijpen van Kevin’s gedrag en het doorbreken van de negatieve cyclus.


Bekijk de casus video

Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone

Bekijk de casus

Louise Warning is orthopedagoog en cognitief gedragstherapeut i.o.. Sinds haar afstuderen in 2011 is ze werkzaam als gedragsdeskundige binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg bij verschillende zorginstellingen in de randstad. De doelgroep waar ze in haar loopbaan bij betrokken is (geweest), is zeer divers. Zo heeft ze mediërende behandeling geboden aan mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag, en behandelt ze ook cliënten met een lichte verstandelijke beperking en een justitiële achtergrond.

alle videos doen het niet op mac os met safari en flash player.

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Over Leren van Casussen

Leren doen we op vele verschillende manieren. Een van die manieren is afkijken van hoe anderen het doen. Bij die ‘leerstijl’ wil het CCE aansluiten met het initiatief Leren van Casussen.

 

Lees meer over Leren van Casussen