Veelgestelde vragen bij Leren van Casussen

Ga direct naar de volgende categorie

 

Vragen over het afspelen van een casus

Vragen over het gebruikvan een casus

Vragen over de website Leren van Casussen

Vragen over het (zelf) maken van een casus

 

 

Vragen over het afspelen van een casus

 

1. Ik kan de voice-over niet goed verstaan. Wat kan doen om het geluid te verbeteren?

De ‘voice-over’ is met een goede microfoon opgenomen. Toch klinkt het geluid soms niet goed. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een slechte of  matige internetverbinding kan de oorzaak zijn. Soms is dat het geval als op een ‘terminal server’ wordt gewerkt. Probeer de casussen met een betere internetverbinding te bekijken.

 

Een andere mogelijke oorzaak is de kwaliteit van de speakers van de computer. Soms wordt spraak moeilijk verstaanbaar. Probeer eens een koptelefoon op de computer aan te sluiten.


2. Mijn computer meldt “bufferen”; wat betekent dat?
Bufferen betekent dat de computer vooraf informatie van internet ophaalt (bijvoorbeeld video of audio) voordat deze wordt afgespeeld. Wanneer sprake is van een matige internetverbinding, kan het bufferen lang duren. Soms helpt het om onderin het scherm iets terug te ‘scrollen’ in de dia, zodat het afspelen opnieuw wordt hervat. De beste oplossing – als dit veel voorkomt – is een betere internetverbinding.


3. Video (bijvoorbeeld een interview) in de casusbeschrijving blijft heel lang bufferen, terwijl het wel lijkt alsof deze doorloopt. De presentatie gaat dan te snel door naar de volgende dia.
We kennen dit probleem, maar weten niet hoe het komt. Je kunt het oplossen door de video onder in beeld steeds een stukje terug te zetten.


4. Soms werkt een casuspresentatie niet op mijn iPad / smartphone / tablet. Kan ik daar wat aan doen?
Casusbeschrijvingen worden met behulp van Adobe Flash gemaakt en afgespeeld. Flash werkt helaas niet goed op smartphones en tablets. Voor Apple devices (iPad en iPhone) is de (gratis) app Adobe Presenter beschikbaar. De presentatie opent dan in een aparte app. Als die app is geïnstalleerd, kun je klikken op de link boven het filmpje: “Toon de presentatie in een apart venster of op een iPad/iPhone”.


5. De presentatie doet het niet op mijn computer. Hoe komt dat?
Om een casus op de computer te kunnen weergeven moet Adobe Flash zijn geïnstalleerd. Dat programma staat geïnstalleerd op verreweg de meeste, maar niet op alle computers. Adobe Flash is gratis te downloaden via de site van Adobe.


6. Waar vind ik de bijlagen?
Rechts onderin het scherm van de presentatie staat een paperclipje. Wanneer je hier op klikt, opent een venster met bijlagen. Door op een bijlage te klikken, kun je die downloaden. Bij veel casussen staan de bijlagen ook op de website (onder de link naar het casusfilmpje) genoemd en zijn daar ook te downloaden.Alle casussen hebben minimaal één bijlage: de tekst die bij de casus wordt uitgesproken. Sommige casussen hebben ook andere bijlagen, bijvoorbeeld een artikel, een signaleringsplan of een uitgeschreven methode.


7. Aan welke eisen moet mijn computer voldoen om een casus te kunnen afspelen?

  • Een redelijke en stabiele internetverbinding
  • Adobe Flash moet zijn geïnstalleerd
  • Voor een verstaanbaar geluid moet een (redelijke) speaker in de computer zitten of er moeten speakers of een koptelefoon op de computer zijn aangesloten.

 

 

Vragen over het gebruiken van een casus

 

1. Mag ik de casusbeschrijvingen gebruiken in mijn lessen/presentaties?
Ja. Graag zelfs! Deze casussen zijn immers gepubliceerd opdat zoveel mogelijk mensen er van kunnen leren.


2. Ik wil een casus in een presentatie (bijvoorbeeld een les) gebruiken, maar ik heb geen internetverbinding op die plek. Kan ik zo’n casusfilmpje downloaden?
Nee. Maar voor zorginstellingen, non-profit organisaties en onderwijsinstellingen maken wij een uitzondering. Neem contact op met het landelijk bureau van het CCE. We sturen dan een download-link.


3. Mag ik (een link naar) een casus op mijn/onze site plaatsen?
Ja. Graag zelfs! Deze casussen zijn immers gepubliceerd opdat zoveel mogelijk mensen er van kunnen leren.

 

 

 

Vragen over de website Leren van Casussen

 

1. Hoe kan ik gemakkelijk een casus over een bepaald onderwerp vinden?

Op de homepage, links onder de banner (met de nieuwste casussen) staat een zoekveld (“Zoek een casus”). Daarmee kan je op trefwoord zoeken, bijvoorbeeld zelfverwondend gedrag.

 

2. Waar kan ik reageren op een casus?
Onderaan iedere casus staat “Reageer op dit artikel”. Daar kun je een reactie op die betreffende casus geven. Alle velden zijn verplicht om in te vullen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.


3. Kan ik op de hoogte gehouden worden van het verschijnen van nieuwe casussen?
Ja. Vul je e-mailadres in bij ‘E-mail abonnement’ (rechts op de pagina). Je krijgt dan een e-mail met een bevestigingslink toegestuurd. Na bevestiging krijg je bij iedere nieuwe casus een bericht.

 

 

 

Vragen over het (zelf) maken van een casusbeschrijving

 

1. Kan ik zelf ook een casus voor een cliënt maken, voor ‘eigen gebruik’?
Binnenkort komen er onder het kopje ‘Tools en Tips’ enkele instructievideo’s online die je kunnen helpen om zelf met PowerPoint een casusbeschrijving te maken.


2. Hoe kan ik van de PowerPointpresentatie zo’n filmpje maken?
Om de PowerPoint presentatie om te zetten naar zo’n ‘filmpje’ zoals die online staan, gebruiken wij het programma Adobe Presenter. Daarmee zet je een PowerPoint presentatie om naar een ‘Flash-filmpje’.


3. Kan ik een sjabloon downloaden om zelf een casusbeschrijving te maken?
Deze is binnenkort hier te downloaden.